lördag 10 mars 2012

Härliga lott att i ungdomens dagar



Alt. koral:


Alt. koral:



1. Härliga lott att i ungdomens dagar
vandra med Herren mot himmelens ro,
ledd av den hand som så trofast ledsagar
dem som tillsammans på Jesus vill tro.

2. Tryggt kan jag lämna mitt liv i hans händer,
aldrig, nej, aldrig han vilse mej för.
Allt till mitt eviga bästa han vänder,
fiendens planer om intet han gör.

3. Han, som mitt hjärta så kärleksfullt dragit
undan fördärvet i tidiga dar
och till sitt älskade barn mej upptagit
ömmaste vård om sin egendom har.

4. Inget i världen den lyckan uppväger
som jag har funnit i Frälsaren kär.
Arvslott i himmelska staden jag äger,
strålande boningar väntar mej där.

5. Vägen dit upp till det himmelska Kanaan
går genom öknar och fiendeland.
Men om jag följer den korsmärkta banan
skall jag nå fram till den gyllene strand.

6. Med den Osynlige själv för mitt öga
vill jag likt Mose i tron härda ut.
Tidens bedrövelse väger så föga
jämfört med glädjen som aldrig tar slut!

Text: Conrad Björkman 1901, ngt bearb. A.H. 2008, jfr Härligt att vandra i blomningens dagar
Musik:Ur Ungdomsstjärnan 1901, alt. dansk koral "Lovsynger Herren, min mund og mit indre"

Inga kommentarer: