lördag 19 oktober 2013

När han kommer, när han kommer






1. När han kommer, när han kommer
att samla de sina,
sina kära, sina trogna
en gång i sin famn,
liksom morgonens stjärnor
de då ska få lysa 
i hans krona för evigt
och prisa hans namn.

2. Till sitt rike ska han samla

de pärlor han vunnit,
alla lammen ska han samla
en gång i sin famn.
Liksom morgonens stjärnor
de då ska få lysa
i hans krona för evigt 
och prisa hans namn.

3. De små barnen, de små barnen,

som älskar sin Jesus,
som juveler ska han samla
en gång i sin famn.
Liksom morgonens stjärnor
de då ska få lysa
i hans krona för evigt
och prisa hans namn.

Text: William O Cushing 1856 (33 år)
Musik: George F Root 1866 (46 år)

4 kommentarer:

Gunnar Fridborg sa...

Denna sång är kanske den första jag minns när jag började söndagsskolan ca 1937. Tyckte den var så fin. Den stod i Svensk Söndagsskolsångbok 1929 och i många församlingssångböcker, t.e.x. i Psalmisten 1928 och Psalm och Sång 1966. Den kom inte med i Psalmer och Sånger 1987 bl.a. med motiveringen att den har ett för yvigt bildspråk. Och visst har den. Och vi närmare eftertanke är bilderna inte särskilt tilltalande. Herren ska samla "de små barnen" som pärlor, juveler och stjärnor i sin krona; döda hårda ting. Inget man längtar efter att bli.
Gunnar Fridborg 210627

Andreas Holmberg sa...

Tack för responsen, Gunnar! Jag tyckte också att sången var fin när jag var liten. Kanske vi var bättre rustade för att ta till oss bildspråket då? Med både lamm och pärlor, famn och krona.

Tror inte att man behöver pressa bilderna (som dom som klagar på att Frostenson liknar Guds kärlek vid förgängligt gräs, när han vill åskådliggöra "vind och vidd och ett oändligt hem"). Liselotte J Andersson har ju fått mycket positiv respons när hon i predikningar över liknelsen om pärlan i åkern sagt till sina åhörare "Du är den pärlan!" Ingen har känt sej hård och förminskad för det, utan dyrbar!

Sen det faktum att bildspråket är lite brokigt delar ju sången med åtskilliga bibeltexter, inte bara i Uppenbarelseboken (Jfr "Lammet ska vara deras herde"!). Även den snart (30/11) 300-årige Rutström hopar ju bilder i sin psalm Lammets folk och Sions fränder, som faktiskt togs med i Psalmer och Sånger 1987. Och jag tror inte barn är så dåliga på att ta till sej det uppmuntrande budskapet bakom Cushings bilder som vi vuxna ibland verkar vara. Vi har verkligen inte för många barnpsalmer om Kristi återkomst.

Tack i alla fall, Gunnar, för din berikande och tankeväckande respons! Tror att vi vågar fortsätta sjunga den här sången för barn och barnbarn, kanske medan vi håller dem i famnen!

17 november 2021 22:23

Johan Åström sa...

Idag på Domsöndagen sjöng jag och min fru denna sång för några barn, och det uppskattades. Jag tror texten utgår från Malaki 3:17: ”De ska vara min dyrbara egendom,
säger Herren Sebaot,
den dag jag utför mitt verk.”
Möjligen även Daniel 12:3 ”De förståndiga ska då lysa som himlavalvets ljus, och de som har fört många till rättfärdighet som stjärnorna för alltid och för evigt.”

Alma sa...

Tusen tack för detta projekt med bla Sioniin laulat den herrnhutiska sångsamling som nu är leastadianfavoriten.Ett exemplar av den fick mamma med sig i graven när hon slltflr tidigt dog i cancer.Vi sjöng ofta dessa sånger. Medan hon låg glr döden var en av hennes favoriter Det blir något för barnen i himlen att få som du ockdå publicerat. Tack!

Denna sång om juvelerna i kronan tyckte jag mycket om som barn Jag stördes inte alls av metaforerna.I stället väcktes en livslång kärlek till poesi av alla metaforrika söndagsskolesånger. Bildsptåket är inte sällan lika skruvat som hos Baudelaire men väcker vackrare tankar. Medan jag skrev ett blogginlägg om denna sång pga "grundtexten" Sakarja 9:16-17 hittade jag detta projekt. Tack för din bloggflit!