torsdag 23 oktober 2014

Du betungade själ


1. Du betungade själ,
Herren Jesus vill frälsa dej!
Hör hans ljuvliga röst,
kom, ja kom till hans bröst,
de betungade ger han sin tröst:
"Var vid gott mod, mitt barn,
var vid gott mod, mitt barn,
dina synder förlåtna är!"

2. Du förvillade själ,
se, din Frälsare söker dej.
Han dej kallar vid namn;
i hans öppnade famn
ska du finna din fridfulla hamn.
Var vid gott mod, min son...

3. Hör, du sargade själ,
Herren Jesus vill hela dej.
Han som efter dej går
ensam hela förmår
dina blödande, svidande sår.
Var vid gott mod, min son...

4. Du uttröttade själ,
Herren Jesus vill bära dej.
Du som ej orkar stå,
ej kan krypa, ej gå,
märk, du duger att bäras ändå.
Var vid gott mod, min son...

5. Kom, du hungriga själ,
Herren Jesus vill mätta dej.
Vid hans bord sätt dej ner,
ät av brödet han ger,
du behöver ej hungra nu mer.
Var vid gott mod, min son...

6. Kom, du frestade själ,
Herren Jesus vill hjälpa dej.
Samme Jesus, som ju
blivit frestad som du
kan de frestade hjälpa ännu.
Var vid gott mod, min son...

7. Du avfälliga barn,
kom igen! Herren kallar dej.
Kära själ, hör nu på:
han har gåvor också
för avfällingar, stora och små.
Var vid gott mod, min son...

8. Du förtvivlade själ,
var vid gott mod, han kallar dej!
Var ej rädd, men kom fram,
kom till Jesus
, Guds Lamm,
som för dej dog på korsträdets stam.
Var vid gott mod, min son...


Text: Joel Blomqvist 1877 (37 år)
Musik: Joel Blomqvist 1877



Inga kommentarer: