måndag 24 november 2014

Jag var den trampade vägen





1. Jag var den trampade vägen,
där såningsmannen god
//: gick fram, barmhärtig och trogen,
och sådde med tålamod ://

2. De små, de många förhinder
förstörde sådden skön.
//: De borttog ordet ur hjärtat,
som fåglarna plockar frön ://

3. Jag var den steniga marken,
jag hörde ordet glad,
//: men när det kostade smärta
jag snart mej den undanbad ://

4. Ty hjärtat lät sej ej krossas
av Herrens heliga lag.
//: Blott ytligt ville det fröjdas
åt frälsningens klara dag ://

5. Jag var det törniga snåret.
Vid ordets rikedom all
//: mitt hjärta ville sej dela
åt Kristus och Belial ://

6. De tunga, jordiska sorger
och världslig lustas brand
//: förkvävde gyllene axet
som knoppats i hjärtats land ://

7. Men du har ännu ej tröttnat,
du trogne såningsman!
//: Du kommer än till det hjärta
där du sådan otack fann ://

8. Så ge mej nåd att behålla
din gåva, Herre god,
//: ta till mej ordet och bära
dess frukter i tålamod ://

Text: Betty Ehrenborg-Posse (1818-1880), bearb. A.H. 2009 
Musik: Folkmelodi

Inga kommentarer: