söndag 5 juli 2015

Guds ord och löften kan aldrig svika




1. Guds ord och löften kan aldrig svika. 
Nej, de står fasta som urtidsbergen. 
När andra fästen och stöd ger vika, 
Guds löften sviker ej då. 
Guds löften håller, vad än jag mister. 
vad än som brister, de brister ej. 
Om himlens stjärnor än slocknar alla, 
Guds löften faller aldrig, nej! 

2. Guds löften håller i nödens tider, 
då modet sviktar och hoppet flyktar. 
När trött jag dignar i heta strider, 
Guds löften sviker ej då. 
Guds löften håller... 

3. Guds löften håller, när döden nalkas,
när febern bränner och livet svinner, 
av fadershanden min panna svalkas,
Guds löften sviker ej då. 
Guds löften håller... 

4. Guds löften håller, när sist jag väckes
ur djupa sömnen av fadersrösten, 
av änglars händer mej kronan räckes, 
Guds löften sviker ej då.
Guds löften håller...


Text och  musik: Johan Holmstrand 1924 (39 år), ngt bearb. 1987

4 kommentarer:

Lisa Enqvist sa...

Tack för att du delar den här fina texten. Jag vaknade tidigt i morse. Några ord från denna sång kom i mitt minne, så jag sökte hela sången. Dessa ord har visat sig vara sanna under ett långt liv - och för generationer bakåt. Jag hoppas att kommande generationer upptäcker dem också.

Fredslilja sa...

Älskar den sången. Har mitt första minne av den när var 12 år. Min mor hade dött ett år tidigare. En trösterik sång.

Andreas Holmberg sa...

Tack för era fina kommentarer!

Anonym sa...

Vaknade med sången ljufsnfr i mitt 💔