söndag 24 april 2022

De trodde att Jesus var borta

 


1. De trodde att Jesus var borta,

de trodde att Jesus var död...

Text: Anders Frostenson 1957 (51 år)
Musik: Gunnar Thyrestam 1957 (57 år)
[Av upphovsrättsliga skäl kan varken text eller noter publiceras här än]

Ja, nu är väl visserligen frågan om lärjungarna fortfarande trodde att Jesus var död. De hade ju mött honom flera gånger i Jerusalem efter hans uppståndelse. Men de hade inte fått några tydliga instruktioner om den närmaste framtiden, mer än att Jesus skulle gå före dem till Galileen. Så Petrus fick för sej att det var dags att återgå till den kvarlämnade fiskebåten hemma hos frun, och ett gäng (inte alla!) medlärjungar hakade gärna på. Förmodligen de i gänget som hade varit fiskare, förutom kanske Tomas och Natanael som ändå ville prova på. Lite extra omsorg om just Tomas kan man tänka sej att de andra visade, han som varit lite "utanför". Häng med nu, Tomas, tänker jag mej att Petrus sa. Petrus hade ju också fått möta Jesus och visste att han själv var förlåten, men de hade inte talat ut med varandra än.

Och nu gick det som den där gången när fiskarbröderna blev kallade till lärjungar av Jesus: de fick ingenting i näten. Nu på morgonen står han där, timmermannen Jesus, och instruerar de rutinerade fiskargubbarna hur de ska göra för att få något. Och som de får! (Hela 153 stycken, skriver Johannes sedan de räknat). "Det är Herren!" hojtar han till Petrus, som står i kalsongerna men tar på sej en långskjorta och hoppar i sjön för att snabbt få träffa Jesus igen. Jesus, som eldat så att det nu glöder fint, och som redan börjat grilla egen fisk och grädda eget bröd, men som nu säger åt lärjungarna att bidra med lite fiskar från näten också. (Läs mer i Johannes 21).

Frostenson återberättar det här men avslutar med att göra om inledningsorden till en uppmaning: "Tro inte att Jesus är borta, / tro inte att Jesus är död". Och han påminner om att den levande Frälsaren nu erbjuder Livets Bröd till oss alla. Psalmen är en av de mest levande från Kyrkovisor för barn (1960) och ett gott exempel på den psalmförnyelse som Frostenson initierade. Den är också ett gott exempel på hur Frostenson återupplivat den gamla psalmkategorin "Psalmer över några söndagsevangelier" (pedagogiskt återberättande psalmer) som fanns rikt företrädd i den gamla karolinska psalmboken.

Inga kommentarer: