måndag 5 augusti 2024

Med Jesus vill jag fara




1. Med Jesus vill jag fara
på livets färd i lag.
Gud, låt vårt sällskap vara
allt intill dödens dag!
Det är min högsta ära,
det bästa jag kan få,
med honom korset bära
och i hans ljus få gå.

2. Min Jesus, sanningsstjärna,
lys upp min väg för mej!
Mitt hjärta vill så gärna
få följa efter dej!
Du lyser än i världen
som förr från Betlehem.
Var du mitt ljus på färden,
tills jag har nått mitt hem!

3. Min Jesus, Sarons lilja,
väx blomstrande i mej!
Låt ingenting mej skilja
och riva bort från dej!
Du vinträd i Guds gårdar,
min käre Herre Krist,
låt mej där du mej vårdar
få växa som din kvist!

4. Du mej i stammen satte
min allra första vår,
med livets dagg mej vätte,
gav sol och rika år.
Må du mej skydda, freda
intill min levnads slut.
Låt mej i dej få leva,
i dej få andas ut!


Text: Elias Blix 1875, sv. övers. A.H.
Musik: Antwerpen 1540 / folklig variant från Sunnmøra, Nirge

Inga kommentarer: