onsdag 26 mars 2008

Sonen - vår Herre och Frälsare


43 DEN STORE LÄKAREN ÄR HÄR, / den kärleksfulle Jesus. / Hans budskap liv och hälsa är, / så lyssna då till Jesus! / Ljuvaste ton i änglars musik, / ljuvaste namn som gör dig rik, / ljuvaste sång som ingen är lik: / sången om Herren Jesus.
2. Han är det heliga Guds Lamm, / den törnekrönte Jesus, / som bar vår synd på korsets stam, / så sjung om Herren Jesus! / Ljuvaste ton i änglars musik...
3. Förlåtelse och frid vi får / i tron på Herren Jesus, / och när vi vandrar i hans spår / vi trygga går med Jesus. / Ljuvaste ton i änglars musik...
4. Bekymmer, tvivel måste fly / för frälsarnamnet Jesus. / Var dag den fröjden är som ny / att höra namnet Jesus. / Ljuvaste ton i änglars musik...
5. Du broder, stäm i sången in / och prisa namnet Jesus! / Du syster, Frälsaren är din, / sjung även du om Jesus! / Ljuvaste ton i änglars musik...
6. Och även barnen, stora, små / som älskar namnet Jesus, / får mitt i sångarskaran stå / och prisa Herren Jesus. / Ljuvaste ton i änglars musik...
7. Och då till sist kring Lammets tron / vi samlas hos vår Jesus, / vi sjunger i en högre ton / om Jesus, Herren Jesus. / Ljuvaste ton i änglars musik...
Text: W Hunter 1859 (48 år), E Nyström 1875, bearb. A.H. 2007

44 DIN SPIRA, JESUS, STRÄCKES UT / så långt som dagen hinner. / Ditt rike står till tidens slut, / det står då allt försvinner. / Ditt namn bekänns med himmelskt mod, / och för ditt kors, din segerstod, / nedfaller folk och kungar.
2. Det barn som föds till dig man bär, / till dig man flyr i döden. / Om du i lyckan bortglömd är, / man söker dig i nöden. / Där friden bryts, där orätt rår, / på plågans bädd, i sorgens år, / din tröst allena gäller.
3. Kom, Jesus, var i ve och väl, / i liv och död oss nära, / och gjut i var förkrossad själ / din Ande med din lära. / Oss styrka giv till helig strid / och samla oss i evig frid / då du all världen dömer.
Text: Frans Michael Franzén 1812 (40 år), ngt bearb 1986. Musik: Tysk folkvisa, Wittenberg 1533

45 DITT NAMN, O JESUS, UPPHÖJT ÄR / högt över alla namn. / Himmel och jord dig hyllning ger, / vårt hopp, vår trygga hamn. / Vi har ju blott ett enda hopp, / vi har blott ett försvar, / men det är nog att Jesus dog / och att för oss det var.
2. Ditt namn åt syndare förvisst / till frälsning givet är, / det borttar syndens skuld och skam / och frid till hjärtat bär. / Vi har ju blott ett enda hopp...
3. Ditt namn den svage skänker mod, / det liv åt världen bragt. / Du varje boja lossa kan / och krossar satans makt. / Vi har ju blott ett enda hopp...
4. Om bara alla ville se / din kärlek underbar, / de skulle smaka få den nåd / du mig bevisat har. / Vi har ju blott ett enda hopp...
5. O vilken nåd att jag ditt namn / får prisa till min död, / och vittna om hur du, Guds Lamm, / kan frälsa från all nöd. / Vi har ju blott ett enda hopp...
Text: Charles Wesley

46 DU SOM MED GUDS FRID MEJ HÄLSAR, / jag som faller, du som frälsar, / du med svar och jag med rop, / du med nåden, jag med skammen, / jag med bönen, du med amen / - o så väl vi går ihop!
Text: Chr. Reichelt, övers. A.H. 1993, 2007

47 HAN VAR RIK, MEN BLEV FATTIG FÖR MIN SKULL. / Jag var fattig, men han mej gjorde rik. / O min Frälsare huld, / som betalat min skuld! / Jag var fattig, men han mej gjorde rik.

48 HAR DU HÖRT OM LILLA BARNET där i staden Betlehem, / som blev tillbett utav änglar och av österns vise män, / hur han växte och i templet med all vishet lärt Guds lag? / Jag är glad, ja, glad att säga: han är likadan idag! / Han är likadan idag, han är likadan idag, / söker än förlorade, / frälsar ännu syndare, / ja, han är likadan idag!
2. Har du hört för dej berättas hur han gick på stormigt hav / till de sina där de fruktade i djupet få sin grav, / hur de vreda vågor lade sej, ty så var hans behag? / Jag är glad, ja, glad att säga: han är likadan idag! / Han är likadan idag...
3. Har du hört om Herren Jesus, hur han än på Golgata, / ja, på korset i sin kärlek även bad för bödlarna, / fast han led av törnekronan, hårda spikar, gisselslag? / Jag är glad, ja, glad att säga: han är likadan idag. / Han är likadan idag...

49 JAG HAR EN VÄN, SOM ÄLSKAR MEJ / så högt att han lät offra sej / i korsets död på Golgata. / Mitt hjärta, sjung halleluja! / Halleluja, jag har en vän, / som leder mej till himmelen. / Han hela vägen med mej går, / och av hans hand jag kronan får.
2. Jag har en vän, en mäktig vän, / som har sin tron i himmelen. / Han råder över alla land, / på höjd, i dal, på sjö och strand. / Halleluja, jag har en vän...
3. Men denne vän så hög och stor / han även i mitt hjärta bor / och fyller det med salig fröjd, / att jag kan sjunga glad och nöjd: / Halleluja, jag har en vän...
4. Vad gör det då om jag är svag / och ofta mörk min prövningsdag? / Så länge Jesus är min vän / jag lycklig är och sjunger än: / Halleluja, jag har en vän...
5. O broder, stäm i sången in, / ty denne vän är också din! / Om du ej är så from du vill, / hans nåd för dej dock räcker till. / Halleluja, jag har en vän...
Text: Nils Frykman 1890 (48 år), ngt bearb. Musik: Nils Frykman 1890

50 Omkväde: JAG HAR EN VÄN, SÅ KÄRLEKSFULL OCH TÅLIG, / av alla vänner han mej älskar mest, / och lika varmt, fast jag är kall och dålig. / Av alla vänner denne vän är bäst.
1. Han har min arma själ så dyrt förlossat / ifrån förbannelse och synd och död. / Den gamle ormens huvud har han krossat, / befriat mej från syndafallets nöd. / Jag har en vän...
2. Fast Adams fall i varje lem jag känner / är allting återställt av Kvinnans Säd. / Fast syndens gift i samvetet mej bränner, / mitt skuldebrev är fäst vid korsets träd. / Jag har en vän...
3. Så är jag friköpt. Ingen dom mej fäller, / ty min försvarare är Jesus Krist. / Hans död och blod långt mer än synden gäller, / hans liv och renhet skyler all min brist. / Jag har en vän...
4. Ja, min rättfärdighet däruppe sitter / på Faderns högra hand, på himlens tron, / och fienden, fast ondskefull och bitter / kan inte rubba den i minsta mån! / Halleluja! Jag därför nu vill sjunga: / lov, ära, pris ske dej, o Jesus Krist! / tills jag i himlen med förklarad tunga får lova dej med helgonen till sist.
Text: Carl Olof Rosenius 1851 (35 år), bearb. A.H. 1991, 2007 Musik: Göran Stenlund

51 JESU KÄRLEK ÄR SÅ UNDERBAR, / Jesu kärlek är så underbar, / Jesu kärlek är så underbar, kärlek så underbar! / Så hög - jag kan ej gå över den, / så djup - jag kan ej gå under den, / så vid - jag kan ej gå ut ur den, / kärlek så underbar!

52 JESUS FÖR VÄRLDEN givit sitt liv, / öppnade ögon, Herre, mig giv. / Mig att förlossa offrar han sig, / då han på korset dör ock för mig.
2. O vilken kärlek, underbar, sann! / Aldrig har någon älskat som han. / Frälst genom honom, lycklig och fri / vill jag hans egen evigt nu bli.
3. Tag mig då, Herre, upp till ditt barn. / Lös mig från alla frestarens garn. / Lär mig att leva, leva för dig, / glad i din kärlek, offrande mig.
Text: Lina Sandell-Berg 1889 (57 år) Musik: F A Ekström 1860

53 JESUS HA I STÄNDIGT MINNE, / vill du bli Guds barn och vän. / Jesus bär i hjärtat inne, / Jesus ha för ögonen. / Vid din möda, vid din vila, / i din glädje, i din nöd / se på Jesu liv och död.
2. Se på Jesus, då upplivas / tro och kärlek i din själ. / Till allt gott du då ska drivas, / när du ser hur han gjort väl. / Verka såsom han i tiden / det som evigt frukter bär. / Verka medan dagen är.
3. Se på Jesus när du döden, / när du domen för dig ser. / Jesus än i sista nöden / ger den frid ej världen ger. / Bed som han och böj ditt huvud: / Jesus fullgjort allt för dig, / Jesus tar din själ till sig.
Text: Frans Michael Franzén 1816 (37 år) Musik: "Vänligt över jorden glänser"

54 JESUS, MED DITT BLOD, DIN LYDNAD / tog du bort min skuld och dom / och blev själv min sköna prydnad, / ja, min stora rikedom.
2. Låt din Ande i mitt hjärta / alla stunder tala in / allt vad du med blod och smärta / vunnit har åt bruden din.
3. Jag är född till arvprinsessa / av all himlens härlighet. / Krans och krona skall min hjässa / bära få i evighet.
4. Låt mej aldrig det förglömma / att jag i ditt blod blev din. / Dina kärleksord så ömma / lär mej tro att du är min!
Text: Ur Sions Nya sånger, bearb. A.H. 2008

55 JESUS, TÄNK PÅ MEJ / när du kommer i ditt rike. / Jesus, tänk på mej / när du kommer i ditt rike.
Text: Okänd men dock känd rövare Musik: Taizé

56 LÅT OSS NU SJUNGA, / sjunga om Jesu nåd. / Gamla och unga, / prisa hans kärleksråd, / prisa hans dyra nåd!
2. Himlen och jorden / är av hans ära full. / Dock är han vorden / fattig för mänskors skull, / barnen av stoft och mull.
3. Villigt han tagit / sjukdom och nöd på sig, / tåligt fördragit / allt, som kan trycka mig / här på min ökenstig,
4. burit vår sveda, / uthärdat korsets död, / just för att freda / oss från sin vredes glöd, / ja, från en evig död,
5. allt för att vinna / åt sig en utvald brud, / som nu kan finna / nåd och behag för Gud / blott i hans egen skrud.
6. Låt oss då sjunga / evigt om denne vän! / Hjärta och tunga: / prisa hans kärlek än, / här och i himmelen!
Text: Lina Sandell 1864 (32 år), ngt bearb. Musik: Oscar Ahnfelt

57 NÄMN MIG JESUS, HAN ÄR LIVET / han är min rättfärdighet. / Han sitt liv för mig har givit, / mig förvärvat salighet.
2. Egen fromhet intet gäller / inför den som hjärtat ser, / mänsklig visdom inte heller / tröst och frid i själen ger.
3. Intet annat än allena / Jesu nåd, förtjänst och blod / kan från all min synd mig rena, / göra saken för mig god.
4. Milde Jesus, nådens källa, / du mitt liv, min salighet, / låt i domen för mig gälla / din förtjänst och helighet.
5. Döm mitt hjärta här i tiden, / innan världen döms av dig, / och när tiden är förliden / i ditt domslut fria mig.
Text: M G Hehl o 1750, P H Syréen 1826, W Söderström 1907 Musik: Herrnhut efter 1735

58 NÄR VÄRLDENS HOPP FÖRTVINAT STOD, / likt blomman mitt i sanden, / rann upp så klar en hälsoflod, / gav kraft och mod / åt kvalda mänskoanden.
2. Det Jesus var, som huld och god / blev oss en livets källa. / Vi fann i Jesu liv och blod / den hälsoflod / som gör oss evigt sälla.
3. Han ljuset är och sanningen, / han vägen är och livet. / Den honom söker finner än, / och även den / som beder skall bli givet.
4. I världen han den ende är / som trösta kan och liva / den själ som syndaångern tär / och som begär / i honom salig bliva.
5. Han genom hela livets dag /utsträcker sina händer / till syndare, och med fördrag / där tron är svag / han veken återtänder.
6. Han som en herde för sin hjord / allt vad oss fattas giver: / sin Ande, salighetens ord, / sitt rika bord, / och alltid trofast bliver.
7. Vad skulle Herren göra mer / att fallna mänskor frälsa? / Han för oss strider, segern ger, / vår längtan ser / och är vårt liv, vår hälsa.
8. Låt oss som dina barn få bo / hos dig och alltid njuta / kraft av ditt ord till hopp och tro, / till själens ro, / tills vi vår färd skall sluta.
9. Du är i lidandet vårt stöd, / o kärlek utan like. / Du för oss genom sorg och nöd / och kval och död / till härlighetens rike.
Text: S J Hedborn 1813 (30 år), ngt bearb. Musik: Johannes Rhau 1589

59 O KRISTE, OSS BENÅDA, / så att i tron vi må / ljus i din sanning skåda, / liv av din kärlek få. / Till dig vårt hjärta längtar, / från världens flärd det trängtar / till din rättfärdighet.
2. Din Fader dig allena / har givit allt i hand, / att du må allt förena / med trons och fridens band, / och så åt dig förvärva / ett folk, som sällt skall ärva / det rike du berett.
3. Vad Fadern dig har givit / du ej borttappa vill. / Du för till rätta livet / allt det som hör dig till. / Dit värdes mig ock föra / att jag må dig tillhöra / i tid och evighet.
Text: Elisabeth Kreuziger 1524 (ca 25 år), Olaus Petri (?) 1536, Johan Åström 1816, ngt bearb. Musik: Folkmelodi/Erfurt 1524

60 OM JAG ÄGDE ALLT MEN INTE JESUS, / vore livet värt att leva då? / Kunde väl mitt hjärtas längtan stillas / blott av jordens ting som sist förgår? / Om jag ägde allt men inte Jesus, / vore vinsten värd en livslång strid? / Och är jordefröjden värd att nämnas / mot en enda stund av Jesu frid?
2. Om jag ägde rikedom och kärlek / och bland människor ett ärat namn, / men ej något hopp för evigheten / och för redlös farkost ingen hamn, / om jag ägde allt men inte Jesus / som mig älskat intill korsets död, / o varthän i hela vida världen / skulle jag då fly i hjärtenöd?
3. O hur tomt är allt i hela världen! / Utan Jesus är blott synd och nöd, / utan Jesus är ock evigheten / idel mörker, gråt och evig död. / Om jag kunde leva utan Jesus, / o hur vore det att dö en gång, / utan honom i den mörka dalen, / utan honom evigheten lång?
4. Men nu har jag allt, ja allt i Jesus: / läkedom för alla hjärtats sår, / ingen synd som inte han förlåter, / ingen nöd som inte han förstår! / Om jag ägde Jesus, endaste Jesus / och i hela världen intet mer, / o så ägde jag dock allt i honom, / han som nog och över nog mig ger!
Text: Anna Ölander 1904 (43 år), Musik: J O Lindberg 1921

61 SAMME JESUS, SAMME JESUS som en gång vid Sykars brunn / ber samariskan om vatten för sin egen torra mun, / och som låter nåden flöda som en livsström stark och klar, / se, han är ännu densamme, ja, densamme som han var.
2. Samme Jesus, som i kärlek till den arme mannen ser, / till den man som sjuk och spetälsk vid hans fötter ligger ner, / samme Jesus, som då säger: "Ja, jag vill! Nu blir du ren", / står än färdig att förlåta, frälsa, hela var och en.
3. Samme Jesus, som om natten under vågens vilda sång / närmar sej den lilla båten på Gennesaret en gång / och som säger till de skrämda: "Var ej rädda, det är jag!" - / se, med samma fridens hälsning nalkas han oss än i dag.
4. Samme Jesus, som till kvinnan som man för till honom fram, / för att han skall henne döma, säger mild men allvarsam: / "Inte dömer heller jag dig, gå och synda inte mer!" - / samme Jesus, samme Jesus ännu samma nåd oss ger.
5. Samme Jesus, som av sorgen själv sig så uppfyllas lät, / att vid graven i Betania han en gång själv stod och grät, / samme Jesus, som när modern grät vid ende sonens bår / gav den döde livet åter, sorgens tårar än förstår.
6. Samme Jesus, som på korset för vår synd lät offra sig, / samme Jesus, samme Jesus älskar ännu dig och mig. / Samme Jesus, som nu alltid i Guds åsyn för oss står, / är i evighet densamme, ja, i dag liksom i går.
Text: Lina Sandell 1873 (41 år) Musik: Folkmelodi

62 SE, JESUS ÄR ETT TRÖSTRIKT NAMN / och i all nöd vår säkra hamn. / Vi genom Jesus får Guds nåd / och finner på det bästa råd.
2. Guds ende Son, o Jesus huld, / förlåt oss all vår synd och skuld. / Vår nöd du ser och hjälpa kan, / du som är både Gud och man.
3. Av dig är all rättfärdighet, / av dig all frid och salighet. / Den som till dig har satt sin tröst, / han blir ifrån allt ont förlöst.
*4. Dig vare pris för livets ord, / för dopets bad och nådens bord! / Din frid oss här i tiden giv / och efter döden evigt liv.
Text: B Förtsch 1609, H Ausius 1641, Jakob Boethius 1694, bearb 1819 och ngt bearb 1986 Musik: Strasbourg 1545

63 SKÖNASTE JESUS, / hela jordens Herre, / både Guds och Marias son! / Dig vill jag älska, / dig vill jag ära, / dig kommer all min glädje från.
2. Skönt lyser fälten, / skönare står skogen / i den härliga vårens tid. / Skönare lyser / du för mitt hjärta, / när du ger själen tröst och frid.
3. Skön strålar månen, / skönare dock solen / och alla stjärnors vida rymd. / Skönare strålar / du i Guds himmel, / av ingen synd och smärta skymd.
4. Skönt blommar örten, / skönare den mänska / som i daggfrisk ungdom står. / De måste ändå / vissna och falla, / men du förblir i evig vår.
5. Himmelens skönhet / likaväl som jordens / innefattas helt i dig. / Ingen ska vara / mig mera dyrbar / och ingen mera kär för mig.
Text: Okänd ("Schönster Herr Jesu"), övers. A.H. 2008 Musik: Tysk folksång ("Härlig är jorden")

63 TACK, DU MIN HIMMELSKE KONUNG / för att du köpte mig fri! / Tack att du är min försoning! / Din är jag, din vill jag bli.
2. Tack, att du kom ned till jorden, / kläddes i armodets dräkt! / O, är det sant du är vorden / människa, med mig i släkt?
3. Syndare alltid du älskat, / det ingen hemlighet är. / Släktet från döden du frälsat, / visst har du människan kär!
4. Du övergiven fick klaga: / ingen kan fatta min nöd, / ingen ur djupen mig draga. / Ensam du gick till min död.
5. Tack, att du mig till dig dragit, / du som är syndares vän, / mig i ditt rike upptagit. / Syndare älskar du än!
6. Tack, du min himmelske Konung, / tack att du tog mig till brud! / Du gav dig själv till försoning, / friköpte världen åt Gud.
Text: Anders Nilsson 1885 (36 år), ngt bearb. A.H 2008 Musik: Folkmelodi

64 TÄNK PÅ HONOM SOM VAR FRESTAD / såsom du i alla stycken, / honom, som vid korset fästad / drack för dig den bittra drycken. / Ren och helig, han allena / kunde frälsning oss förvärva, / att vi, heliga och rena, skulle paradiset ärva.
2. I det heligsta ingången / han ock min förlossning funnit / och åt mig, i synder fången, / frid och frihet återvunnit, /att jag under honom sedan / skulle leva i hans rike, / och, i honom helig redan, / alltmer bli den honom like.
3. Upp, min själ att korset bära, / upp att segerprovet giva! / Vill du tjäna Gud med ära, / red dig till att frestad bliva. / Salig den som tåligt lider, / den skall tröst och styrka finna. / Salig den som modigt strider, / den skall livets krona vinna.
*4. Salig, salig den som kände, / den som trodde dig allena, / sanne Gud, och den du sände / att med dig oss än förena! / Jesus Kristus, du är vorden / vägen, sanningen och livet, / och i himlen och på jorden / är ej annat namn oss givet.
Text: J O Wallin 1816 (37 år), bearb. A.H. 2007 Musik: J Cruger 1649

65 VAR FINNS VÄL JESU LIKE, / vem har hans hjärtelag? / I hela världens rike / alls ingen finner jag.
2. Ditt makalösa hjärta, / min allra bäste vän, / i både fröjd och smärta / jag känt och känner än.
3. Du är en allvis herre, / du allting vet om mig, / ja, både större, smärre, / som kan bedröva dig.
4. Du likväl ej ombyter / ditt sinnelag mot mig, / det aldrig dig förtryter / att vara nådelig.
5. En annan had´ för detta / helt visst förkastat mig, / och kunnat med all rätta / likväl försvara sig.
6. Men du har annat sinne, / som visas alla dar, / ty du har i friskt minne / vad jag dig kostat har.
7. Jag har ej kostat mycke, / nej, jag har kostat allt! / O makalösa tycke, / o rika kärlekshalt!
8. Ja, detta gör allena / att än jag leva får / och mig med dig förena / i tron på dina sår.
9. Ditt tålamod, din godhet / är all min salighet / och på din nåd och trohet / jag nu förtrösta vet.
10. Du har ju på dig tagit / att hålla ut med mig. / Du har mig till dig dragit, / jag håller mig vid dig.
11. I stoftet jag dig beder: / förlåt mig all min skuld! / Det är och blir din heder / att vara nådefull.
12. Det är och blir min visa / i detta nådens år / att blodet ditt beprisa / och vörda dina sår.
13. Jag detta vill bekänna, / förkunna bäst jag kan, / att jag får tro och nämna / dig som min själaman.
*14. Ja, amen allihopa! / Med ett gemensamt ljud / vi må av hjärtat ropa: / Pris vare dig, vår Gud!
Text: O Gren (Ur Sions Nya Sånger) Musik: Folkmelodi

66 VAR MAN MÅ NU VÄL GLÄDJA SIG! / Här är stor fröjd å färde, / ty nu är Gud oss nådelig, / som voro döden värde. / Han haver allom sagt det till, / att han barmhärtig vara vill. / Vad kan vårt hopp förtränga?
2. Jag under satan fången låg / och kunde mig ej hjälpa. / Den synd som rådde i min håg / i grund mig ville stjälpa. / Min synd mig till förtvivlan drev, / mitt samvets dom orygglig blev, / och helvetet stod öppet.
3. Men Gud av sin barmhärtighet / sin´ ögon till mig vände. / Han såg i nåd min uselhet / och hjälp av höjden sände. / Fastän jag var av synder full / var han för mig en Fader huld / och lät sig om mig vårda.
4. Till ende Sonen sade han: / Jag måste mig förbarma. / Far ner uti det syndaland / och lös de fångar arma / av deras synd och stora nöd, / fräls dem ifrån en evig död / och låt dem med dig leva.
5. Sin Fader Sonen lydig var, / kom till mig här på jorden. / I mänskligheten uppenbar / är han min broder vorden. / Sin kärlek ville han bete / och frälste mig från allt det ve, / som jag förskyllt att lida.
6. För mig sitt liv, sitt dyra blod, / han ville icke spara, / att för den dom, mig förestod, / jag måtte tryggad vara. / Han blev hos Gud min löftesman / och i hans död min synd försvann. / Så är jag frälsad vorden.
7. Han upp till Fadern for igen / från denna världs elände, / och i mitt bröst Hugsvalaren, / den helge Ande sände, / den i min nöd skall trösta mig, / mig stödja på min bättringsstig / och i all sanning leda.
*8. Ty vare pris i evighet / och lov förutan ände / Guds eviga barmhärtighet / som oss den hjälpen sände / och nederslog i Kristi död / synd, helvete och dödens nöd. / Vem kan oss nu fördärva?
Text: Martin Luther 1523 (40 år), Olaus Petri 1536, ngt bearb. Musik: Från Nurnberg 1624

67 VI HAR FÅTT EN BARNAVÄN / utav Gud i himmelen, / säg mej, vet du vilket namn den vännen bär? / Han som sade om de små: / Låt nu barnen till mej gå, / himmelriket åt dem alla givet är. / Himmelriket tillhör barnen / - o, det är en härlig sång! / Skulle jag från Jesus då / bort på syndens vägar gå? / Nej, till himlens glädje vill jag nå en gång.
2. För de små hans hjärta slog, / han dem upp i famnen tog / och intill sitt hjärta slöt han dem så ömt. / Ingen är så god som han, / ingen så oss älska kan, / ingen är för liten, ingen har han glömt. / Himmelriket tillhör barnen...
3. Han den gode Herden är, / som små lammen trofast bär / genom livets ökenfaror hem till sej. / Därför i den mörka dal / räds jag inte dödens kval, / ty din käpp och herdestav, de tröstar mej. / Himmelriket tillhör barnen...

68 VI HAR NU I HIMLEN EN ÖVERSTEPRÄST, / och gärna förbarmar han sig. / En sådan ju passar för syndare bäst, / en sådan ju passar för mig.
2. Ack, skulle jag själv komma fram inför Gud, / för evigt jag borta då blev, / ty jag har ju syndat och brutit hans bud, / den lag i vårt hjärta han skrev,
3. den lag som han sedan på Sinai gav / och sände från himmelen ned, / att visa oss alla sin helighets krav / och att han av synden blir vred.
4. Vår överstepräst, han tog på sig att stå / som medlare för oss hos Gud, / att själv under lagens förbannelse gå / och hålla de brutna Guds bud.
5. Ett fullkomligt offer för oss han frambar, / o djup av Guds eviga råd! / Fullkomligt för evigt det offret ju var. / Så är vi då frälsta av nåd!
6. Så är han den nya och levande väg, / som in genom förlåten går. / Är detta ej saligt, o syndare, säg? / Till Herren vi komma nu får.
7. Själv frestad i allting just lika som vi, / fast utan all synd i sin själ, / han kan oss i frestelsestunden stå bi / och fostra och hjälpa så väl.
8. Så har vi förvisso en överstepräst, / och gärna förbarmar han sig. / En sådan ju passar för syndare bäst, / kan han då ej passa för dig?
Text: Clara Ahnfelt, bearb. 1986, 2008 Musik: Oscar Ahnfelt

69 VI TACKAR DIG, O JESUS GOD, / som rinna lät ditt dyra blod. / Från Satans makt och avgrundslist / har du oss löst, o Jesus Krist.
2. Vi beder dig, sann Gud och man, / slit sönder våra synders band. / Fräls oss ifrån en evig död / och var vår hjälp i all vår nöd.
3. När synden frestar, med oss stå. / När korset trycker, skynda då / att hjälpa, styrka, stödja så, / att det för svårt ej vara må.
4. O Jesus, du vår broder kär, / du vill oss alltid vara när. / I vårt elände hos oss bliv / och hjälp oss till ett evigt liv.
Text: Christoph Fischer (Vischer) 1565, Jesper Swedberg 1694 Musik: Svensk 1697 (=Den rätt på dig, o Jesus tror; Du som i alltets mitt har ställt)

Andra utmärkta sånger om Jesus som av upphovsrättsliga skäl inte kan publiceras här: DU SANNA VINTRÄD, JESUS KÄR Text: J A Eklund 1911 Musik: Strassburg 1577 DU SOM LADES PÅ ETT FÅNG Text: Anders Frostenson Musik: Engelsk EN VÄN FRAMFÖR ANDRA ÄR JESUS Text: Inga-Lisa Persson (ur Glad sång) Musik: Lydia Lithell ("Flyttfåglarna") JAG VILL SJUNGA OM MIN VÄN Text: Eva Norberg 1971 (SvPs 472) Musik: J Ulich 1674 JESUS, DU SOM SJÄLEN MÄTTAR Text: J Flittner 1661, J Arrhenius 1691, J A Hellström 1979 (SvPs 355) Musik: Svensk 1691 JESUS KOM TILL JORDEN FÖR ATT DÖ Text: A Börud, övers. Musik: A Börud JESUS ÄR MIN VÄN DEN BÄSTE Text: J Arrhenius 1691, O Hartman 1978 (SvPs 43) Musik: G Duben 1654 LÅGT VAR DET STALL DÄR HAN FÖDDES Text: A Frostenson (v. 1-4, 6) A Holmberg (v. 5) Musik: Kyrkovisor LÅT MIG FÅ HÖRA OM JESUS Text: Fanny Crosby van Alstyne (SvPs 46) K Larsson 1904, 1959 Musik: J R Sweney 1880 SÄG, KÄNNER DU DET UNDERBARA NAMNET Text: Allan Törnberg 1935 (SvPs 47) Musik: Allan Törnberg 1935 VEM ÄR GRUNDEN FÖR MIN TRO Text: Johann Chr. Schwedler 1720, övers. Britt G Hallqvist o 1960, Eyvind Skeie 1980 (NoPs 353), A.H. 1992 Musik: Johann Baptist Reimann 1747 VEM ÄR HAN SOM BOTT I STJÄRNGEMAK Text: Anders Frostenson (Kyrkovisor) Musik: Per-Erik Styf 1958 VILKEN VÄN VI HAR I JESUS Text: J M Scriven o 1855, Eva Magnusson 1984 (SvPs 48) Musik Ch C Converse 1868

Inga kommentarer: