onsdag 26 mars 2008

Anden - vår Hjälpare och Tröstare


70 ANDE, NÅDENS KÄLLA, / låt din fullhet välla, / kom och hos oss bliv. / Du som plågan släcker / och i hjärtat väcker / kärlekseld och liv, / lär min svaga röst och tunga / att din kraft och nåd besjunga.
2. Kom, Guds dyra gåva, / tröst och hjälp mig lova, / väck på nytt min tro. / Se, min längtan tär mig, / fyll mig du och bär mig, / ge min ängslan ro. / Hör, jag ber dig att du låter / mig få liv och styrka åter.
3. Kom i pingstens skyar, / du som mig förnyar / genom Jesu blod. / Ande av Guds enhet, / ge mig sinnets renhet, / trofasthet och mod. / Styrk mig att din vilja göra / när mig ondskan vill förföra.
4. Styr mig på min bana / bort från syndig vana. / Låt mig där jag går / trots betryck och fara / trygg med dig få vara / tills jag himlen når. / Där skall jag med frigjord tunga / evigt halleluja sjunga.
Text: Johann Franck 1653 (35 år), Petrus Brask 1690, bearb. finlandssvenska psalmboken 1986 (nr 110) Musik: Johann Cruger 1653

71 DET SKALL EJ SKE MED MÄNSKLIG MAKT, / men genom Anden, har du sagt. / Oss, Herre, med din Ande stärk, / ty skört och svagt är mänskors verk.
2. Vår kraft och makt förgår med hast; / vårt eget verk snart åter brast. / Av död och grav ej Anden vet, / hans verk står fast i evighet.
3. Han sanningen på denna jord / befäster med sitt allmaktsord. / Oss med din Ande föd till liv / och oss din vapenrustning giv.
4. Han värnar kyrkans gamla hus, / att tryggt det står i stormens brus, / med dopets bad och korsets ord / och bröd och vin på nådens bord.
5. Det skall ej ske med mänsklig makt, / men med din Ande, har du sagt. / Så ber vi: töm oss på allt vårt / som för ditt verk i vägen står.
6. Och fyll oss med din Ande god, / giv med din högra hand oss mod / och skapa av oss, Herre kär, / ett Andens hus, en Andens här.
Text: Gustav Jensen 1902, A.H. Musik: Omkring år 1000, Erfurt 1524, Wittenberg 1533

72 DIG, HELGE ANDE, BEDJA VI / att med din kraft du står oss bi / under prövotider och svåra strider, / särskilt i den yttersta, / när det till änden lider. / O Gud, förbarma dig.
2. O ädla ljus, gör med ditt sken / vår tro på Jesus sann och ren, / och den själv uppliva / att frukter giva. / Hjälp oss att i denna tro / till änden fasta bliva. / O Gud, förbarma dig.
3. O kärlekseld, uppvärm vårt sinn. / Allt hat, all ljumhet övervinn, / att vi leva lära / som bröder kära / i försonlighet och frid / och Kristi sinne bära. / O Gud, förbarma dig.
4. O högsta tröst i all vår nöd, / oss uppehåll i liv och död. / Låt oss ej försaka / att bedja, vaka / och betänka, att en gång / vi döden måste smaka. / O Gud, förbarma dig.
Text: V. 1 från medeltiden. Martin Luther 1524, Olaus Petri 1536, J O Wallin 1814, 1816. Ngt bearb.

73 DU SOM FRÅN GUDOMSSKÖTET GÅR / att mänskor återföra / till Gud ifrån fördärvets spår / och syndens makt förstöra, / kom, helge Ande, fyll mitt bröst, / mitt hjärta rena, stäm min röst / att dina under sjunga.
2. O gode Ande, led du mig / till sanningen och livet! / Skriv i mitt hjärta vad av dig / i livets ord är skrivet. / Styrkt av din kraft, ledd av din nåd, / jag vill ditt kärleksfulla råd / i ord och gärning prisa.
Text: J Åström 1816 (49 år), ngt bearb 1986.

74 GUD, DIG SKE PRIS AV ALLA, / att du oss velat kalla / uti din Son till livet / och oss din Ande givit.
2. Han oss i dopet tvagit, / i hjärtat boning tagit. / Han verkar genom ordet / och dukar nattvardsbordet.
3. Vem kunde annars tänka / vad gott oss Gud vill skänka? / Vem skulle omsorg bära / att Herren känna lära?
4. Den som av Anden ledes / till salighet beredes. / Han kan förnöjd och glader / benämna Gud sin Fader.
5. Att tron i hjärtat giva, / vårt hopp att stärka, liva, / vår kärlek värma, rena, / är Andens verk allena.
6. Så prisar nu vi arma / Gud, som sig vill förbarma. / Hans Ande i oss verke / och till allt gott oss stärke.
Text: Ph F Hiller, S Cavallin, A.H. Musik: "Till natt det åter lider"

75 ICKE GENOM NÅGON MÄNNISKAS STYRKA eller kraft ska det ske. / Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, / utan genom min Ande, säger Herren, utan genom min Ande. / Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske.
Text: Sakarja 4:6 Musik: L Larsson 1968, S Myrén 1968

76 KOM, DU HELIGE ANDE, MIN TRÖSTARE GOD, / och mitt hjärta slut in i din frid. / Med din himmelska eld kom och liva mitt mod, / var min hjälp under prövningens tid. / Var om dagen mig nära i molnstoden sval, /låt din skugga omhägna min själ. / När om natten jag går genom dödsskuggans dal, / låt då eldstoden skydda mig väl.
2. Gud ske pris, att i dig jag en hjälpare fått, / som var dag och var stund hos mig är / och i allt vill ta del, båd´ i stort och i smått, / som mig möter på vandringen här. / Kom och gör för min själ både viktigt och sant / allt vad Jesus har sagt, och att jag / har dig fått som bekräftelse, vittne och pant / till förlossningens härliga dag.
3. Kom i glädje och sorg, kom i lust och i nöd / till mitt hjärta med sanningens ord. / Låt mig njuta till tröst detta himmelska bröd / som här bjuds mig av nåd vid ditt bord. / Och vadhelst du än ger och vadhelst du än tar, / låt det ske till mitt eviga väl. / Håll i liv och i död mig på blodsgrunden kvar, / göm i klippan, den brustna, min själ.
Text: Joel Blomqvist Musik: Joel Blomqvist

77 KOM, HELGE ANDE, HERRE GOD! / Besök vårt hjärta, ge oss mod! / Fyll våra själar med din nåd / och var med oss i råd och dåd.
2. Du är vår Hjälpare och tröst, / ja, salig den som hör din röst. / Du läker varje sårad själ, / är livets brunn till evigt väl.
3. Hit bringar du de gåvor ner / som Fadern i sin godhet ger, / du delar ut Guds helga ord / på alla språk omkring vår jord.
4. Kom hit i mörkret med ditt ljus / och värm med kärlek våra hus, / och fyll vår brist, fördriv vår nöd / med gåvor av ditt överflöd.
5. Ge kraft i frestelse och strid / och stanna hos oss med din frid. / Gå med oss du i varje stund / och håll oss kvar i ditt förbund.
6. Lär du oss känna Fadern väl / och öppna för hans Son vår själ. / Guds sannings kunskap du oss giv / och styrk vår tro till evigt liv.
*7. Till Fadern och hans Son vi bär / i ödmjukhet vår lovsång här / och prisar Anden likaså. / Gud, låt oss alla nåden få!
Text: Hrabanus Maurus ca 820, Martin Luther 1524, Olaus Petri 1536, bearb. finlandssvenska psalmboken 1986 (nr 106)

*78 KOM, HELGE ANDE, HERRE GUD, / giv lust att hålla dina bud. / Vår köld, vår tröghet övervinn, / o, kom i våra hjärtan in. / Du helga kraft, med nådens sken / gör viljan god, gör själen ren, / att livets väg vi glatt må gå / och heligt rörda sjunga så: / Halleluja! Halleluja!
*2. Du helga ljus, all sannings port, / lär oss på varje tid och ort / att känna Gud och den han sänt. / Gör Sonens höga namn bekänt. / Förklara Faderns välbehag / och falska läror från oss tag. / Det ord är fast, det ord är visst, / som lär oss tro på Jesus Krist. / Halleluja! Halleluja!
*3. Du helga eld, all världens tröst, / låt kärlek brinna i vårt bröst. / Du glädjens källa, fyll vårt blod / i jordisk nöd med himmelskt mod. / På korsets väg oss styrk och led, / mot frestelsen med kraft bered, / att här vi manligt strida må / och genom död till livet gå. / Halleluja! Halleluja!
Text: Martin Luther 1524 (41 år), J O Wallin 1816 (39 år), bearb. A.H. 2007 Melodi: Medeltida processionssång Erfurt 1524

79 KOM, HELGE ANDE, TILL MIG IN, / upplys min själ, upptänd mitt sinn´ / att jag i dig må bliva. / Låt livets ljus få lysa mig / och led mig på den rätta stig. / Dig vill jag helt mig giva.
2. I all din sanning led du mig, / förståndet öppna nådelig / och lär mig, Gud, din vilja. / Från alla synder gör mig ren, / att jag må följa dig allen, / allt ont ifrån mig skilja.
3. Hjälp Herre, nåderik och blid, / att jag av hjärtat all min tid / mig håller vid det ena: / att tro på Herren Jesus Krist / och öva kärlek utan list. / Min hjälp är du allena.
4. Stå alltid på min sida så / att satan mig ej skada må, / ej världen mig förföra. / Gud, med min ande vittne bär / om att ditt barn jag också är, / som du vill salig göra.
5. Jag kännes vid min svaghet all, / jag vet ej vad jag bedja skall, / vad gagnar eller skadar. / O helge Ande, bed för mig / och lär mig sucka innerlig / mitt Abba, käre Fader!
6. Du allt i dina händer har, / behåll mig då i nåden kvar, / med dig vill jag nu vandra. / Förlåt min skuld och mina brott / och giv mig lust att göra gott, / att glädja dig och andra.
7. Giv lycka, Gud, till allt gott verk, / befrämja det och kraften stärk, / så att jag alla dagar / må ständigt växa till i nåd, / i både visdom, kraft och råd, / som dig, o Gud, behagar.
8. Hjälp mig att nyttja tiden rätt, / att bli till glädje på allt sätt, / och ner mitt pund ej gräva. / Ty den som bryter dina bud / och tjänar någon annan gud / förgäves måste sträva.
9. O glädjens Ande, stå mig bi / i all den sorg jag kommer i / och när du hem mig sänder. / Ja, hjälp mig skiljas hädan så / att glad jag överlämnar då / min själ i dina händer.
Text: Okänd svensk författare 1694, bearb. A.H. 2008

80 KOM, HELIGE ANDE, JAG BEDER: / kom, öppna mitt hjärta för dej. / Du som i all sanning oss leder, / fullborda din gärning i mej.
2. När ångest och längtan vill bränna / och samvetet inte ger ro, / o lär mej då Kristus att känna, / på honom förtrösta och tro.
3. Jag själv kan ej slita de banden / som vållar mej jämmer och skam / om du inte tar mej vid handen / och för mej till Frälsaren fram.
4. Blott du kan ånyo mej föda / att inte för evigt jag dör. / Så kom att mej helt genomglöda, / i anden mej brinnande gör.
5. Ej falskhet och synd kan du lida / och bor ej i avgudahus, / så kom i mitt hjärta att sprida / ditt heliga, straffande ljus.
6. Ja, kom att regera därinne / med kärlekens levande lag; / mej fyll med ditt himmelska sinne / och helga mej dag efter dag.
7. O kom att från synden mej skilja, / från onda begär gör mej fri. / Förena mej så med Guds vilja, / att ett jag med honom må bli.
Text: Lilly Lundeqvist 1889 (42 år) Musik: Tysk folkmelodi

81 KOM, HELGE ANDE, SANNE GUD, / Treenighetens sändebud, / vår skrämda själs hugsvalare / och Jesu blods förklarare.
2. Kom, skynda hit, ty utom dig / vår ande aldrig bärgar sig / för mörker, olust, köld och död / - blås upp med nådens vind vår glöd.
3. Kom, Helge Ande, du vår tröst, / och lägg oss intill dina bröst. / Giv spenabarnen, hulda mor, / en droppe av din källa stor.
4. Ledsaga oss, vi dig vill be, / du som är vår förmyndare, / till nådastolen var minut / intill vår korta levnads slut.
5. Förknippa oss och sammansmält / och gör ditt arma husfolk sällt. / Giv oss ett hjärta och en själ, / låt oss i dig må alla väl.
6. Vi har nu alltför länge gått / på var sitt håll och illa mått. / Församla dina fosterfår / kring nådens bord i detta år.
7. Ja, helga duva, låt oss få / inunder dina vingar stå, / och låt oss ha vårt liv i dig / vart våra öden vänder sig.
*8. Vi prisar och tillbeder dig, / ja, din församling fröjdar sig. / Gud Fader, Son och helig And´ / är ett med oss i blodets band.
Text: Anders Carl Rutström (ur Sions Nya Sånger), bearb. A. H. 2007 Musik: "Se, Jesus är ett tröstrikt namn", alt. A.H. 1989

82 O HELGE ANDE, SANNE GUD, / lär världen all din kärleks bud, / att hålla Herren Jesus kär / och älska vad hans eget är!
2. Predika du om Jesu död / som hela världen frälst ur nöd. / Ja, vittna för var själ därom / att hon är Jesu egendom.
3. Säg världen som i mörkret går / att all dess synd däri består / att den ej vill på Jesus tro / och ej hos honom söka ro.
4. Lär världen rätt den hemlighet, / att den har full rättfärdighet, / blott därför att Gud själv blev man / och oss med blodet återvann.
5. Giv världen ock rätt tanke om / den nådefulla frihetsdom, / då varje mänska dömdes fri / från satans makt och slaveri.
6. Hugsvala var bedrövad själ, / så att den mår hos Jesus väl. / Giv rädda hjärtan tröst och mod / att våga tro på Jesu blod.
7. Led alla dem som vilse går, / så att de alla vägen når, / som Jesu kärlek banat har / när han ett offer för oss var.
8. Giv hela Herrens menighet / sann kärlek och sann enighet, / så vi som frälsta syndare / varann i Jesus börjar se.
9. Låt glädjen av den nåd vi fått / uppmuntra oss att göra gott! / Låt Jesu frid oss fägna mer / än all den frid som världen ger.
10. I Jesu namn nu lär oss rätt /att tro och be på barnasätt, / tills vi Gud Fader, Son och dig / får sjunga lov evinnerlig!
Text: Magnus Brynolf Malmstedt, bearb. A.H. 1992, 2007 Musik: Folkmelodi från Sköldinge (Det finns en väg till himmelen)

Andra fina sånger om Anden som av upphovsrättsliga skäl inte kan publiceras här: DINA LÖFTEN ÄR MÅNGA, DIN TROFASTHET STOR Text: Sigurd Lunde, övers. A.H. Musik: Sigurd Lunde GRIP DU MIG, HELIGE ANDE Text: Pia Perkiö (SvPs 646) Musik: I DEN HELIGE ANDE ÄR VI ETT MED VARANN Text: Psalmer och visor Musik: LIVETS ANDE, KOM FRÅN OVAN Text: J A Eklund 1934 (SvPs 53) Musik: G Duben (=Jesus är min vän den bäste) O GUDS ANDE, NU JAG BEDER Text: G Oberg (Sionsharpan) Musik: Folkmelodi TACK, HERRE JESUS, ATT ANDEN DU SÄNDER Text: Svante Österbacka Musik: Juhani Martikainen VINDEN SER VI INTE Text: A Frostenson 1958, 1973 Musik: E Wikfeldt 1958

Inga kommentarer: