onsdag 26 mars 2008

Treenigheten


*21 ALLENA GUD I HIMMELRIK
*1. Allena Gud i himmelrik / må lov och pris tillhöra / för all den nåd han kärleksrik / med oss har velat göra. / Han jorden skänkt stor fröjd och frid. / Så låt oss alltid glädjas vid / Guds nåd och goda vilja.
*2. O Jesus Krist, Guds ende Son, / du såg vår nöd och fara. / All himlens glans du avstod från, / att oss till räddning vara. / Du med ditt blod, din bittra död / befriar oss från synd och nöd. / Förbarma dig, o Jesus.
*3. O helge Ande, gör mig from, / förnöjd och oförfärad. / Gör hjärtat till en helgedom, / där Gud i allt blir ärad. / Giv stöd, giv tröst i all vår brist, / och hjälp oss tro på Jesus Krist / i dag och alltid. Amen.
Text: N Decius (Tech) 1526, A Pederson 1529, Övers. 1567, Johan Olof Wallin 1816, bearb. Musik: Gammalkyrklig / N Decius 1539

22 DU FÖR VARS ALLMAKTSORD

1. Du för vars allmaktsord / mörkret från öde jord / förr tvangs att fly, / se, än är jorden skum, / öde är månget rum: / sänd evangelium, låt dagen gry.
2. Du vid vars kärleksglöd / framgick ur natt och död / skapelse ny, / du som gav blinda ljus, / löste ur fångahus, / stillade stormens brus, / låt dagen gry.
3. Ande av ljus och liv, / åter en pingstvind giv, / väckelse ny. / Låt dina vingars slag / spörjas ännu i dag, / töcknen från jorden tag, / låt dagen gry.
*4. Helga Treenighet, / som ej av skiften vet, / eviga ljus, / bjud genom vågors svall, / starkt som basuners skall, / vida kring världen all / ditt: "Varde ljus!"
Text: J Marriott 1813 (33 år), A M Posse 1887 (30 år), ngt bearb. 1986 Musik: John Bacchus Dykes 1868

23 DU HELIGA TREENIGHET

1. Du heliga Treenighet, / högtlovad i all evighet, / Gud Fader, Son och helge And´, / håll över mej din starka hand.
2. Min kropp, min själ och ande, tar / du, Herre, nu i ditt förvar, / så inte satan skada gör, / så inte kött och värld förför.
3. Låt Faderns makt mej skydda väl, / låt Sonens nåd bo i min själ, / låt Anden styra mitt begär / så att jag alltid har dej kär.
4. Min Skapare, stå du mej bi, / min Jesus, gör från synd mej fri, / min Tröstare, hos mej förbliv / och dina gåvor åt mej giv.
5. Välsigna och bevara mej / och upplys mej med nåd från dej. / Ditt ansikte du till mej vänd / och mej din frid i hjärtat sänd.

*24 GUD TREFALDIG, STÅ OSS BI

*Gud Trefaldig, stå oss bi, / låt ingen oss fördärva. / Gör vår själ från synden fri / och låt oss himlen ärva. / Var oss nära så att vi / i dig vår styrka finner, / den Onde övervinner / och fram till målet hinner. / Lär oss du att älska dig / och så som oss vår nästa. / Gör tro och hopp befästa, / låt allt bli till det bästa. / Amen, amen, det skall ske! / Halleluja! Halleluja!
Text: Martin Luther 1524 (41 år), övers. 1567, J O Wallin 1816 (37 år), bearb. A.H. 2007 Musik: Medeltida processionssång/Wittenberg 1524

25 HELIGE FADER, KOM OCH VAR OSS NÄRA

1. Helige Fader, kom och var oss nära. / Låt oss förnimma kraften av din lära. / Du som kan giva mer än vi begära, / hör oss, o Fader.
2. Jesus, var när oss, du som dog för alla. / Frälsning beskär oss, hör, vi dig åkalla. / Led oss och bär oss, att vi ej må falla. / Du är vår starkhet.
3. Helige Ande, som i sanning leder, / himmelska duva, sänk i dag dig neder, / helga, välsigna varje själ som beder. / Amen, ja, amen!
Text: J Th Jacobsson 1889 (49 år) Musik: Johann Cruger 1653

26 JAG HAR EN FADER, SOM I ALLT
1. Jag har en Fader, som i allt mitt bästa vill och vet / och sörjer för var dags behov med evig trofasthet, / förlåter, helar, tuktar mej men allt på fadersvis, / med blicken fäst på målet blott, sitt eget namn till pris.
2. Visst låter han mej här ibland erfara mycken brist, / men han har lovat att mej ge ett himmelskt arv till sist. / Ett rike och en krona klar har han berett åt mej. / Men säg mej, väntar samma arv och samme Fader dej?
3. Jag har en vän, Guds ende Son, som evigt älskar mej. / I vishet och barmhärtighet han leder mej till sej. / När andra vänner sviker mej och tröttnar vid min nöd, / han håller ut i ve och väl, i både liv och död.
4. När jag av mina synder är bedrövad i min själ / ger hans förlåtelse mej frid och tröstar mej så väl. / Men säg mej, visst har även du lärt känna denne vän, / som ger den blinde åter syn, den döde liv igen?
5. Jag har en hjälp, Guds Ande god, vid varje steg jag tar. / Han för mej på Guds sannings väg, så jag ej vilse far. / Och fastän jag så mången gång bedrövat denne vän, / han med oändligt tålamod är alltid hos mej än.
6. Jag hör hans kärleksfulla ord i kvällens stilla frid, / än varnande, än straffande, än manande till strid, / än vittnande med himmelsk kraft om Faderns välbehag. / Har också du på hjärtats dörr känt denne vännens slag?
7. Jag har ett hem, ett himmelskt hem, vem skall jag möta där? / Jo, honom som strök ut min skuld och evigt har mej kär. / Vill du ej också vara med, o broder, syster - säg? / Han har ju öppnat samma hem och samma väg åt dej!
Text: Lina Sandell, bearb. A.H. 2007

27 JAG ÄR EJ FÖR LITEN / vara barn hos Gud. / Jag är ej för liten / vandra i hans bud.
2. Jag är ej för liten / vara litet ljus, / som om Jesus vittnar / i mitt hem och hus.
3. Jag är ej för liten / låta Anden få / hjärtat till sitt tempel. / Lycklig blir jag då.

28 LYCKLIGA BARN SOM HAR GUD TILL SIN FAR, / lyckliga de barnen som har en sådan far. / Lyckliga barn, lyckliga barn, / lyckliga barn som har Gud till sin far.
2. Lyckliga barn som har Jesus till bror, / lyckliga de barnen som har en sådan bror. / Lyckliga barn, lyckliga barn, / lyckliga barn som har Jesus till bror.
3. Lyckliga barn som har Anden till pant, / lyckliga de barnen som har en sådan pant. / Lyckliga barn, lyckliga barn, / lyckliga barn som har Anden till pant.
4. Lyckliga barn som har himlen till hem, / lyckliga de barnen som har ett sådant hem. / Lyckliga barn, lyckliga barn, / lyckliga barn som har himlen till hem.

29 VAD INTE ENS EN KLOK OCH LÄRD / kan inse och begripa, / det låter Gud i denna värld / sitt folk var dag predika: / Att han allena Konung är, / hög över alla gudar, / och sig har uppenbarat här / för hedningar och judar / - ett väsen, tre personer.
2. Hans underbara, höga namn / är Fader, Son och Ande. / Han öppnat för envar sin famn, / vi känner nu den Sanne. / Som Abrams, Isaks, Jakobs Gud / han givit sig tillkänna, / som den som stiftat lagens bud / men också nåd vill sända / och än idag gör under.
3. Se, Fadern själv av evighet / sin Son, sin avbild, födde, / som oss till liv och salighet / på jorden led och blödde, / och Anden sedan evig tid / går ut från dessa båda. / Gud give oss sin nåd och frid, / att vi må honom skåda / i evig klarhet. Amen.
Text: Paul Gerhardt, övers. A.H. 1992 Musik: R. Norén

30 VÅR FADER, LÅT DITT STARKA ORD
1. Vår Fader, låt ditt starka ord / ta makten på vår jord! / Ja, kom och se din örtagård / som full av tistlar står! / Visst finns din gröda där, / men o så tunn den är! / Så lite den din kraft har känt / i ord och sakrament!
2. Kom, Jesus, du som frälsa vill / och se hur det står till! / Av döpta vimlar Norden än, / men tron, var brinner den? / Vad hjälper det vi vet / vad du för världen led, / när vi ej satan står emot / i tro på vad du gjort!
3. O helge Ande, du vår skatt, / dej ber vi dag och natt / om samma tro och samma kraft / som dina vittnen haft, / då kristenheten stod / med stark och stadig rot, / med frukt som alla kunde se /- o Herre, låt så ske!
Text: H A Brorson, övers. A.H. 1989, 2007

Inga kommentarer: