lördag 20 juli 2013

Du bjuder mej, o Jesus, till ditt bord


1. Du bjuder mej, o Jesus, till ditt bord,
och se, jag kommer på ditt eget ord!
Men när inför ditt ansikte jag träder,
o, kläd mej själv i dina högtidskläder!

2. Gör din rättfärdighet så helt till min,
som du en gång min synd gjort helt till din.
Ja, må din laguppfyllelse och lydnad
för evigt bli min salighet och prydnad.

3. Och i det bröd och vin du räcker mej,
låt mej i tron på nytt få motta dej
till evigt liv, till verklig trosförening
med dej i fullaste och högsta mening.

4. För mej, för mej du gav ditt eget liv,
för mina synders skull - o Herre, giv
att jag må fatta något av de orden
som öppnar himlen redan här på jorden!

5. För mej du offrad blev på korsets stam,
ett heligt, felfritt och gudomligt Lamm.
För mej har du fullbordat hela lagen
och fört rättfärdighet och frid i dagen.

6. Så låt ej otron nu få hindra mej
att fira glädjefest i tron med dej!
Förlåt och hjälp - välsigna och bevara
och mer och mer dej själv för mej förklara!


Text: Lina Sandell 1885 (53 år)
Musik: Jonas Andersson 1886 (35 år)

L Sandell:
Lina Sandell

J Andersson:
Jonas Andersson

Inga kommentarer: