måndag 17 mars 2014

Du leder mej




1. Du leder mej! En himmelsk tröst
jag får nu av din herderöst.
Var än jag är, vad än jag gör,
din hand mej fram mot målet för.
Du leder mej! Du leder mej!
Du varje dag vill leda mej!
Ja, Herre, jag vill följa dej,
när du mot målet leder mej.

2. Än genom sorgens mörka dal,
än genom glädjens blomstersal,
vid stilla ström, vid stormig strand
jämt leder mej din starka hand.
Du leder mej...

3. Så lär mej, Gud, att utan knot
din hand, din ledning ta emot,
att tacksam se allt gott jag får,
då jag har dej som med mej går.
Du leder mej...

4. Och när min uppgift här är slut
och med din nåd jag kämpat ut,
jag trygg i dödens flod ska gå
för du ska leda även då.
Du leder mej...

Text: Joseph H Gilmore 1862 (28 år)
Musik: William B Bradbury 1864 (48 år)


J H Gilmore:


W B Bradbury:


Inga kommentarer: